“De onzichtbare leerling”, internaliserende problematiek in de klas (po)

Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek, waarvan wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er iets speelt maar waar deze kinderen wel last van hebben.

In deze cursus gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie om deze onzichtbare problemen te leren herkennen. Daarnaast krijgen de deelnemers handvatten waarmee zij op school en laagdrempelig deze leerlingen kunnen ondersteunen.

We gaan uit van een interactieve en praktische training, waarbij ruimte is voor de eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen van deelnemers.

Na afloop zijn deelnemers in staat om de begeleiding van deze leerlingen doelgericht vorm te geven, waarbij de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal staat.

De training is bedoeld voor leerkrachten. Maar ook leerlingbegeleiders, trajectbegeleiders en onderwijsondersteunend personeel (zoals IB'er en schoolpsycholoog) kunnen deelnemen. 

NB: deze training kan ook als team (InCompany) gevolgd worden.
Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor meer informatie.

Evenement Eigenschappen

Datum event woensdag 17-05-2023 15:30
Dag twee woensdag 07-06-2023 15:30
Dag drie woensdag 21-06-2023 15:30
Tijd 15.30-18.30 uur
Door Naomi van den Berg en Jamie Westenenk (PiResearch)
Voor leerkracht, leerkrachtondersteuners (po)
Max. deelnemers 16
Registered 9
Aantal plaatsen 7
Prijs n.v.t.
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland
Wij accepteren geen inschrijvingen meer

Opmerkingen

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

Achtergrond

Auteur: Dr. Martine F. Delfos   Norbert Groot  
Uitgever: SWP Uitgeverij

ISBN 9789088506918 | 256 Pagina's | Paperback | 5e druk, 2020

Autisme is een veel voorkomend verschijnsel. Het is niettemin ook het meest onbegrijpelijke verschijnsel op het gebied van menselijk gedrag. Er wordt veel onderzoek naar autisme gedaan. Het is geen ziekte, zo wijst recent onderzoek uit, ook geen defect. Het is een genenpatroon dat leidt tot een vertraagde ontwikkeling. Dit is in overeenstemming met de theorie van het socioschema van Martine Delfos. Volgens deze theorie is het een vertraging op specifieke gebieden en een versnelde ontwikkeling op andere gebieden.

Deze visie biedt een geheel ander perspectief voor diagnose, behandeling en vooral ook opvoeding. Dit boek laat zien wat dit betekent voor het gedrag van mensen met autisme, de interpretatie daarvan, en de manier waarop mensen met autisme opgevoed of behandeld zouden kunnen worden. 

Diagnosticeren van mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) is complex, vindt Annelies Spek, klinisch psychologg en hoofd van het Autisme Expertise Centrum in Eemnes.

Er is veel kennis en ervaring voor nodig; bij onvoldoende doorvragen of gebruik van verkeerde instrumenten is er het risico op een verkeerde diagnose. Wat zijn de kenmerken van ASS? Hoe verschillen deze kenmerken bij mannen en vrouwen? En bij welke hulp zijn mensen met ASS gebaat?

Dat en meer in de podcast van de RINO Groep Podcast.

Beluister hem via je favoriete podcastapp

Auteur: Peter Vermeulen
Uitgever: EPO uitgeverij
Nederlands
1e druk
ISBN 9789064457159
oktober 2010
219 pagina’s

Samenvatting
Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs levert inspiratie aan iedereen die les geeft aan (rand)normaal begaafde leerlingen met autisme. Vertrekkend van de autistische manier van waarnemen en informatie verwerken, schetst dit boek de krijtlijnen voor een autismevriendelijke onderwijsstijl. Sleutelbegrippen worden geïllustreerd met concrete tips. Er is ook aandacht voor de keuze voor gewoon of speciaal onderwijs, het creëren van een autismecultuur op school en hoe je als leerkracht best omgaat met moeilijk gedrag bij de leerling.
Dit boek is een compleet herziene uitgave van Voor alle duidelijkheid uit 2002. Het boek beperkt zich niet langer tot leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs, maar is nu bruikbaar voor iedereen, van beginner tot expert, die werkt met leerlingen met autisme en een (rand)normale begaafdheid, zowel in het gewoon als in het buitengewoon of speciaal onderwijs.

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54c
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO