Een artikel in het tijdschrift voor Remedial Teaching (2015 - 04) beschrijft hoe visualiseren kan helpen bij het oplossen van talige rekenopgaven.
Basiscursus ASS - Geef me de 5 (po)

Geef me de 5 basiscursus dag 1
Op deze dag staat de oorzaak van het gedrag van de leerling met autisme centraal. Je leert hoe deze jonge leerlingen met autisme informatie verwerken. Daardoor kun je je beter in hen verplaatsen en begrijp je hoe (ongewenst) gedrag ontstaat. Ook leer je beter afstemmen op jouw leerling met autisme. We leggen het fundament voor positief contact in allerlei situaties. Je zult na deze dag direct merken dat jouw communicatie beter aankomt en wordt begrepen, omdat je anders kijkt, praat en doet. Dat loont zich in positief gedrag.
Geef me de 5 basiscursus dag 2
Deze dag gaan we dieper in op hoe de leerling met autisme informatie verwerkt. Je krijgt inzicht in de storingen in het brein die dat proces belemmeren. Aan het einde van de dag weet je hoe je de informatieverwerking soepeler kunt laten verlopen. Zo help jejouw leerling met autisme de wereld beter te begrijpen en kun je hem of haar nieuwe vaardigheden aanleren. Je begrijpt na deze dag niet alleen waarom jouw leerling met autisme doet zoals hij of zij doet – bijvoorbeeld altijd zonder jas naar buiten gaan – je weet ook hoe je hierbij kunt helpen. Als je na deze dag aan jouw leerling vraagt hoe hij of zij heeft geslapen, dan kijk je niet langer raar op als het antwoord is: ‘Onder een dekbed!’
Geef me de 5 basiscursus dag 3
Deze dag staat in het teken van duidelijkheid bieden. Je ontdekt hoe het komt dat leerlingen met autisme snel een vol hoofd heeft en welk gedrag daaruit volgt. Je leert hoe je daarmee kunt omgaan, zodat je rust creëert en voorkomt dat situaties uit de hand lopen. Na deze dag kun je altijd antwoord geven op terugkerende vragen van iemand met autisme, zodat een openstaande map écht dicht kan. Daarnaast begrijp je hoe het kan dat een taak niet wordt uitgevoerd terwijl je het al vijftig keer hebt gevraagd. Na deze dag kan jouw leerling sneller aan een taak beginnen, huiswerk maken en de lesstof beter opslaan.
Geef me de 5 basiscursus dag 4
Op deze laatste cursusdag richten we ons op het bouwen van referentiekaders, zodat je jouw leerling met autisme kunt helpen meer grip op de wereld te krijgen. Vanuit die veilige basis kan hij of zij zich ontwikkelen van persoonsafhankelijk naar zelfstandig. Op deze manier heb jij tijd om aandacht te geven aan alle leerlingen uit de klas. Je gaat terug naar school met direct in te zetten tips om de leerling met autisme vaardiger te maken in sociale situaties en het dagelijks leven. Jouw leerling met autisme leert zo zichzelf kennen, keuzes maken en omgaan met alledaagse sociale situaties zoals een verjaardag of pauzemomenten. Na deze dag weet jij dat jouw leerling met autisme niet vals speelt tijdens tikkertje, maar extra regels nodig heeft van jou. En die kun jij geven!
Evenement Eigenschappen
Datum event | dinsdag 19-01-2021 09:00 |
Dag twee | dinsdag 09-02-2021 09:00 |
Dag drie | dinsdag 09-03-2021 09:00 |
Dag vier | dinsdag 13-04-2021 09:00 |
Tijd | 9.00-16.00 (inloop 8.30) |
Door | Manouk Aalberts | Geef me de 5 |
Voor | Leerkrachten / IB'ers po |
Aanvullend | Deze training wordt (deels) online gegeven en gaat door bij 18 deelnemers. |
Max. deelnemers | 24 |
Ingeschreven | 23 |
Aantal plaatsen | 1 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Online |