Waar het gedrag van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) op elkaar kan lijken, is een verschil van aanpak soms essentieel. Kennis over taalgedrag en waaruit dit voorkomt, biedt volgens Anouk Middelkoop-van Erp aanknopingspunten voor passende begeleiding.
Verdiepingscursus Geef me de 5 (po-vo)
In de ‘Geef me de 5 Verdiepingscursus’ gaan we dieper in op de Geef me de 5-methodiek en Auti-communicatie en leer je hoe je nog meer structuur en duidelijkheid kunt bieden.
Strijd en conflicten worden verleden tijd. Rust, nieuwe vaardigheden aanleren en meer grip op de wereld komen daarvoor in de plaats. Met deze cursus vorm jij de brug naar ontwikkeling van persoonsafhankelijk, naar structuurafhankelijk naar zelfstandig.
Door de mix van theorie, video’s en oefeningen heb je na elke avond praktische tips die je direct kunt toepassen in de klas en de onderwijsomgeving.
Tijdens deze cursus is er veel ruimte voor interactie en persoonlijke vragen. Na iedere cursusavond krijg je de opdracht om een onderwijssituatie te filmen. De vervolgavonden starten we met deze video’s en praktijkvoorbeelden. Zo leer je van elkaar, krijg je tips op maat en wordt de theorie gekoppeld aan jouw eigen praktijk. Je merkt gelijk verschil.
Avond 1 en 2
Op deze avonden leer je over de Cirkel van Autismespectrum Symptomen. Je leert omgaan met weerstand en hoe je kunt aansluiten bij iemand met autisme, op het juiste moment. Daarnaast oefen je met doorvragen om de oorzaak van een probleem of ongewenst gedrag te achterhalen. We gaan in op straffen en belonen en de effecten hiervan op korte en lange termijn. Op deze dag oefen je ook in het tolken: zo creëer je onderling begrip tussen jouw leerling en de mensen om hem heen. Dankzij dit positieve contact kun je veel conflicten voorkomen.
Avond 3 en 4
Deze avonden staan in het teken van visualiseren. Je leert hoe je pictogrammen, lijstjes en andere visuele technieken kunt inzetten, zodat je eenduidig bent, jullie elkaar sneller begrijpen én je nieuwe vaardigheden kunt aanleren. Ook oefen je veel met het tekenen van gesprekken. Na afloop voel jij je er helemaal in thuis om al tekenend en visualiserend meer rust en duidelijkheid te brengen in het hoofd en dus in het gedrag van jouw leerling met autisme.
Wanneer je de al eerder geleerde technieken van Geef me de 5 ook visualiseert, is uitleg maar één keer nodig en kan jouw leerling het direct oppakken. Daarnaast krijg je handvatten voor psycho-educatie, zodat degene met autisme zichzelf beter leert begrijpen.
Evenement Eigenschappen
Datum event | dinsdag 09-03-2021 19:00 |
Tijd | 19.00-22.00 uur |
Door | Manouk Nagtegaal | Geef me de 5 |
Voor | Iedereen die de basiscursus heeft gevolgd. |
Aanvullend | Deze training wordt online gegeven en gaat door bij 18 deelnemers. |
Max. deelnemers | 24 |
Ingeschreven | 23 |
Aantal plaatsen | 1 |
Prijs | n.v.t. |
Locatie | Online |
Achtergrond
Executieve Functies: de sleutel tot succes
Op de website Eigenwijs Leren legt Tijl Koenderink op heldere en humoristische wijze uit waarom het zo lastig kan zijn om met een taak te starten en wat je zelf als ouder/begeleider zou kunnen doen.
Geef me de 5
Auteur: Colette de Bruin
Uitgever: Graviant Educatieve
Nederlands
14e druk
ISBN 9789075129649
november 2009
192 pagina's
Samenvatting
Het boek "Geef me de 5" is geschreven naar ouders en opvoeders toe. Een kind met autisme op voeden en begeleiden, HOE doe je dat? Daar gaat dit boek over. Het is geschreven vanuit de behoefte aan duidelijkheid en voorspelbaarheid die het kind met autisme nodig heeft. Het kind vraagt als het ware van ons: "Geef me de 5". Of anders gezegd: WAT is mijn taak, HOE voer ik hem uit, WAAR vindt het plaats, WANNEER moet ik het doen en WIE is erbij betrokken? Al lezende leert men deze wijze van handelen te hanteren, doordat er uitleg wordt gegeven over wat de gevolgen van de stoornis voor het kind kunnen zijn. Daardoor ontstaat er langzaam bij de lezer het inzicht. Dit noemt de schrijfster: "de auti-bril opzetten". Door deze auti-bril op te zetten kun je eigenlijk pas zien HOE het kind denkt zodat je, als ouder/begeleider, daarbij op een passende wijze kunt aansluiten. De schrijfster Colette de Bruin-Wanrooy, is werkzaam als trainer en ambulant begeleider in gezinnen waar sprake is van kinderen met autisme die al dan niet een verstandelijke handicap hebben.