Workshop: Een motiverend gesprek, hoe doe ik dit? (vo)

Je kent ’t vast wel: het gevoel dat je advies niet of nauwelijks aan komt bij een leerling of ouder. En toch wil je graag je boodschap overbrengen. Iemand overtuigen of aandringen om te veranderen, werkt vaak niet. Hoe krijg je als docent een leerling/ouder dan toch zover om gedrag te veranderen? Dit vraagt om een meer ‘motiverende’, dan ‘adviserende’ houding.

Tijdens de workshop ‘Motiverend coachen in de praktijk’ leer je een aantal basisprincipes van motiverende gespreksvoering en oefen je met eigen praktijksituaties. Door te experimenteren met een trainingsacteur krijgen we samen inzicht in ‘wat werkt’ en ‘waar kansen liggen’. Je hoeft je niet voor te bereiden voor deze workshop, hooguit na te denken over wat jij lastig gedrag vindt. Alle gedrag kan besteld worden bij de acteur! We werken met wat er in het moment ontstaat.

Deze training is bij uitstek geschikt als InCompany training!

Uitspraken van deelnemers:
- erg interessant en heel waardevol
- hele fijne training waar je meteen mee aan de slag kunt
- aanrader
- goed om bewust te zijn van wat je zegt en doet

Evenement Eigenschappen

Datum event Nog te bevestigen
Door Babs Smith (ST!R erkend coach; CRKBO geregistreerde docent)
Voor onderwijsprofessional (vo)
Aanvullend bij 6 (voor) aanmeldingen wordt er een datum gepland
Registered 10
Prijs n.v.t.
Locatie Locatie volgt

Opmerkingen

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

Achtergrond

Speel het spel ‘Groter dan de som’

En leer binnen multidisciplinaire overleggen (MDO) van elkaars kennis, ervaringen en perspectieven!

Hoe krijg je met elkaar beweging in complexe casuïstiek? Door samen te werken en goed te communiceren. Gedragswerk en Steunpunt Passend Onderwijs hebben de serious game ontwikkeld: Groter dan de som. Spelers van dit spel worden uitgedaagd op de competenties samenwerken en communicatie. Competenties die ook nodig zijn binnen een multidisciplinair overleg. Spelers werken – net als in een MDO – samen vanuit verschillende rollen en hebben elkaar nodig om het doel te behalen.

Steeds meer basisscholen krijgen te maken met een grote toestroom van nieuwkomers in de klas. Deze kinderen komen vaak de school binnen zonder dat zij de Nederlandse taal kennen. Om de leerlingen en leerkrachten op weg te helpen ontwikkelde Het ABC een aanwijsposter om te helpen bij de communicatie.
Download hier de Eerste Hulp Bij Taal (aanwijs-)posters. Hang de Nederlandse versie op in de klas en deel de poster met de taal die thuis wordt gesproken met de leerling/ouders. 

De poster is momenteel verkrijgbaar in 6 talen, meer talen zijn in de maak.

Downloads:

Nederlands
Engels
Spaans
Turks
Pools
Arabisch

Iemand stelt zich voor, je hebt een leuk gesprek, maar stiekem ben je de naam alweer vergeten als je elkaar gedag zegt. Veel mensen hebben er moeite mee: het onthouden van namen. Tijdens een telefoongesprek, een zakelijke afspraak of op verjaardagen – vaak gaat iemands naam het ene oor in en het andere weer uit. Hoe komt dit? En wat kun je doen om niet keer op keer te hoeven vragen: ‘Hoe heet je ook alweer?’

Het artikel is gebaseerd op hoofdstuk 4 uit Breinfitness van Noëlle Kamminga. 

 

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO