Gedrag Taal en Leesonderwijs Rekenen en Wiskunde Vakmanschap Gedrag

  • 'Vooruit Achteruit'

    Spel 'Vooruit Achteruit' voor meer begrip in de klas
    Chronisch zieke kinderen willen wel gezien, maar niet zielig gevonden worden.

    Het spel 'Vooruit Achteruit' is voor de bovenbouw van de basisschool ontwikkeld. In het spel staat de beleving en het invoelbaar maken van een beperkte hoeveelheid beschikbare energie en wisselende belastbaarheid voor alle klasgenoten centraal. Tijdens het spel ervaren ze vanuit het kinderleven gegrepen uitdagingen. Zoals bijvoorbeeld plotseling toeslaande vermoeidheid, pijn of niet mee kunnen doen. Daarnaast wordt er een gokelement toegevoegd in de vorm van kanskaarten die positief of negatief uit kunnen vallen. Het spel eindigt met een gezamenlijke reflectie.

    Via https://www.zorgeloosnaarschool.nl/ kan het spel aangeschaft worden.

  • Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs

    Samenvatting
    Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs levert inspiratie aan iedereen die les geeft aan (rand)normaal begaafde leerlingen met autisme. Vertrekkend van de autistische manier van waarnemen en informatie verwerken, schetst dit boek de krijtlijnen voor een autismevriendelijke onderwijsstijl. Sleutelbegrippen worden geïllustreerd met concrete tips. Er is ook aandacht voor de keuze voor gewoon of speciaal onderwijs, het creëren van een autismecultuur op school en hoe je als leerkracht best omgaat met moeilijk gedrag bij de leerling.
    Dit boek is een compleet herziene uitgave van Voor alle duidelijkheid uit 2002. Het boek beperkt zich niet langer tot leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs, maar is nu bruikbaar voor iedereen, van beginner tot expert, die werkt met leerlingen met autisme en een (rand)normale begaafdheid, zowel in het gewoon als in het buitengewoon of speciaal onderwijs.

  • Autisme vanuit een ontwikkelingsperspectief

    Autisme is een veel voorkomend verschijnsel. Het is niettemin ook het meest onbegrijpelijke verschijnsel op het gebied van menselijk gedrag. Er wordt veel onderzoek naar autisme gedaan. Het is geen ziekte, zo wijst recent onderzoek uit, ook geen defect. Het is een genenpatroon dat leidt tot een vertraagde ontwikkeling. Dit is in overeenstemming met de theorie van het socioschema van Martine Delfos. Volgens deze theorie is het een vertraging op specifieke gebieden en een versnelde ontwikkeling op andere gebieden.

    Deze visie biedt een geheel ander perspectief voor diagnose, behandeling en vooral ook opvoeding. Dit boek laat zien wat dit betekent voor het gedrag van mensen met autisme, de interpretatie daarvan, en de manier waarop mensen met autisme opgevoed of behandeld zouden kunnen worden. 

  • Autisme: een stoornis of een andere manier van denken? - Dr. Annelies Spek

    Diagnosticeren van mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) is complex, vindt Annelies Spek, klinisch psychologg en hoofd van het Autisme Expertise Centrum in Eemnes.

    Er is veel kennis en ervaring voor nodig; bij onvoldoende doorvragen of gebruik van verkeerde instrumenten is er het risico op een verkeerde diagnose. Wat zijn de kenmerken van ASS? Hoe verschillen deze kenmerken bij mannen en vrouwen? En bij welke hulp zijn mensen met ASS gebaat?

    Dat en meer in de podcast van de RINO Groep Podcast.

    Beluister hem via je favoriete podcastapp

  • Babili-Bab

    Babili-Bab is een educatief, interactief bordspel.

    De woordenschat uitbreiden? Taalbegrip en taalgebruik stimuleren?
    Met deze gevarieerde spelopdrachten en coöperatieve taalstimuleringsactiviteiten gaat dat spelenderwijs! 
    Elke moedertaal (en óók elke streektaal en elk dialect) doet mee.

    Dat maakt Babili-Bab afwisselend, uitdagend en soms hilarisch!

    www.babilibab.nl

  • Building classrooms

    "Het blijft elke les weer een uitdaging om leerlingen uit de consumptieve stand te krijgen"...

     

    Building Thinking Classrooms is een onderwijsaanpak die gericht is op het bevorderen samenwerking en actieve betrokkenheid van leerlingen. In plaats van traditionele lesmethoden, waarbij leerlingen vaak passief luisteren en de docent imiteren, draait Building Thinking Classrooms om probleemoplossend denken in kleine groepen. Peter Liljedahl beschrijft in zijn boek 14 strategieën die je kunt implementeren om een denkklas te ontwikkelen. 

    Alhoewel het boek geschreven is voor het vak wiskunde, leek het prima bruikbaar voor aardrijkskunde. Wellicht is het ook voor andere vakken in te zetten?

  • Didactisch handelen in een meertalige klas

    Het aantal meertalige leerlingen in de reguliere klas neemt nog steeds toe. Ook het aantal talen in de klas groeit nog steeds. Dat betekent dat docenten Nederlands steeds vaker les geven aan leerlingen die het Nederlands niet als thuistaal hebben.

    Docenten zien meertalige klassen vaak als een last, terwijl recent onderzoek laat zien dat meertaligheid juist een meerwaarde kan hebben. Door de talen van meertalige leerlingen toe te staan in het onderwijs worden de kennis en ervaringen van deze leerlingen niet buitengesloten en dit draagt bij aan het bevorderen van gelijke kansen. Maar hoe moet je dat als docent aanpakken?

    Welke didactische concepten zijn er binnen de functioneel-communicatieve benadering van taalleren en hoe kun je die inzetten en combineren ten behoeve van de taalontwikkeling van alle leerlingen in je klas? Daar wil deze handleiding een antwoord op geven. Ze is bedoeld als basis voor het ontwerpen van je eigen lessen in meertalige klassen. Daarom zijn er in de bijlagen ook voorbeeldlessen opgenomen. Daarin maken we zichtbaar hoe je – naast de bekende didactische principes van Nederlands – een combinatie van didactieken kunt inzetten die gericht zijn op het taalleren van meertalige leerlingen. In deze bijlagen verwijzen we steeds naar de beschrijvingen in deze handleiding.

  • Dit is een verschrikkelijk boek

    In dit toegankelijke boek voor kinderen van ongeveer 10-12 jaar, worden zaken besproken die voor kinderen traumatisch kunnen zijn. Dat kan zijn het overlijden van een dierbare, een vechtscheiding van ouders, gepest worden, ziekte, maar ook: verwaarlozing, mishandeling en misbruik. Dat dit dingen zijn waar kinderen niets aan kunnen doen, daar zijn volwassenen het over eens.

    Meer informatie over het boek

  • Executieve Functies: de sleutel tot succes

    Op de website Eigenwijs Leren legt Tijl Koenderink op heldere en humoristische wijze uit waarom het zo lastig kan zijn om met een taak te starten en wat je zelf als ouder/begeleider zou kunnen doen.

  • Handle with Care

    Wat is Handle with Care?
    Handle with Care is een initiatief om kinderen die thuis betrokken zijn bij huiselijk geweld snel te steunen de dag nadat het geweldsincident is voorgevallen. Het programma richt zich op snelle sociale steun op school voor kinderen van vier tot twaalf jaar. School is voor veel kinderen een veilige plek en docenten zijn goed in staat gepaste steun te bieden (en beschouwen dat ook als hun taak), maar dan moeten ze wel weten dat het thuis speelt. Op deze manier wordt het stressniveau van het kind verlaagt door steun van de leerkracht en wordt de ontwikkeling van het kind zo min mogelijk belemmerd.

    Waarom Handle with Care?
    In elke schoolklas in Nederland zitten kinderen die thuis met kindermishandeling of huiselijk geweld te maken krijgen. Bij sommige kinderen is dat geweld zo ernstig dat de politie eraan te pas komt. Door het geweld thuis voelen kinderen zich onveilig en zijn zij ook op andere plekken op hun hoede voor gevaar. De stress die deze kinderen meedragen laten ze niet thuis achter, maar nemen ze mee de klas in. Vaak weet niemand hiervan waardoor deze kinderen geen steun krijgen. Daardoor komen ze niet aan leren toe en krijgen ze te maken met de gevolgen hiervan zoals psychische problemen of zelf gewelddadig te worden. En dat terwijl de leerkracht hierin een verschil kan maken voor het kind.

    De werkwijze
    De Handle with Care werkwijze is als volgt. Als de politie aan de deur komt vanwege een melding van huiselijk geweld of kindermishandeling in een gezin met kinderen, dan neemt de politie contact op met Veilig Thuis. Veilig Thuis neemt direct contact op met gezin (telefonisch of huisbezoek). Zij vragen de schoolgegevens uit van de kinderen en zorgen ervoor dat er vóór de volgende schooldag een Handle with Care signaal naar de school van de kinderen wordt gestuurd. Het Handle with Care signaal bevat alleen de naam en geboortedatum van het kind en het codewoord ‘Handle with Care’. De aangewezen persoon op school die elke ochtend de speciaal aangemaakte e-mail inbox nakijkt, geeft dit door aan de betreffende leerkracht, zodat hij/zij voor het begin van de les weet dat deze leerling mogelijk extra steun kan gebruiken. Vervolgens wordt het mailtje verwijderd. Op geen enkele andere wijze registreert de school deze meldingen.

    Steun bieden
    Het doel van Handle with Care is steun bieden aan de leerling die thuis in aanraking is gekomen met huiselijk geweld. Leerkrachten kennen hun leerlingen en passen de steun hierop aan (in overleg met het kind). Maar we kunnen ons ook voorstellen dat het prettig is om er meer over te lezen of te horen.

    Klik verder voor:
    - de handleiding Handle with Care
    - concrete tips en veel informatie over hoe er steun geboden kan worden aan kinderen op de website van Augeo. Ook staan er goede suggesties voor het contact met de ouders.

     

  • Handreiking | Signaleren voor het voortgezet onderwijs

     

    Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht, mentor, zorgcoördinator of schoolteam vroegtijdig signaleren of leerlingen problemen ondervinden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling? Welke rol kan een conciërge hebben en welke rol heeft de ouder? Welke zorg of ondersteuning kan je vervolgens inzetten op schoolniveau, klassenniveau en op leerlingniveau? Deze handreiking geeft houvast bij deze vragen.

    > naar de handreiking

  • Het is geen rekenles, we leren tekenen

    Een artikel in het tijdschrift voor Remedial Teaching (2015 - 04) beschrijft hoe visualiseren kan helpen bij het oplossen van talige rekenopgaven.

  • Het lezende bewijs

    Zes filmpjes van de Taalgroep Hilversum. In deze serie korte video’s worden thematisch diverse tips & tricks gegeven door leerkrachten Daniël Beekmans en Anita de Bruin ter bevordering van het leesonderwijs in Nederland. De tips- van het helpen kiezen van een boek in de schoolbieb, tot het stillezen, voorlezen, en thuis lezen – zijn voor elke leerkracht uitvoerbaar en goed in te passen in de dagelijks onderwijspraktijk. Je vindt de mini serie op de website Gameeleon.

  • Interessante websites over lezen, spelling en dyslexie

    Dyslexie Centraal: Alles over leesproblemen en dyslexie in onderwijs en zorg 

    Geletterdheid en schoolsucces (blog - Anneke Smits en Erna van Koeven - Windesheim Lectoraten) 

    Expertisecentrum Nederlands | Weet hoe taalonderwijs werkt! Het Expertisecentrum Nederlands staat voor goed taalonderwijs en werkt aan een constante verbetering van het onderwijs in Nederland.

    www.lezeninhetpo.nl Hier vind je alle bouwstenen voor effectief leesonderwijs met samenwerking als basis.

  • Jasmijn heeft moeite met taal

    Het Jeugdjournaal, 20 oktober 2023.

    Stotteren ken je misschien wel. Maar er zijn ook kinderen die moeilijk kunnen praten omdat ze bijvoorbeeld niet op woorden komen. Of niet veel woorden kennen. Die beperking wordt ook wel TOS genoemd. En veel kinderen hebben hier mee te maken.

    Bekijk de video van Jasmijn

  • Je eigen TekenReken-boek

    In de blog van Cora Hansen lees je hoe je jonge kinderen kunt leren rekenen aan de hand van hun eigen TekenRekenboek. Op speelse wijze ontwikkelen zij inzicht in allerlei rekensituaties. Voor de leerkracht levert deze werkwijze een goed inzicht in de rekenstrategieën van de kinderen op. Je kunt op tijd bijsturen als dat nodig is. De opdrachten zijn heel gemakkelijk naar niveau en interesse aan te passen. Zo kun je elk kind uitdagen

    https://slimmekleuters.nl/tekenrekenboek/

  • Keuzehulp methodieken leesbegeleiding op ondersteuningsniveau 3

    Unita heeft een eigen Keuzehulp methodieken leesbegeleiding op ondersteuningsniveau 3 ontwikkeld. In de Keuzehulp vind je een kolom met specifieke indicaties en een kolom met mogelijke interventies.

    Bekijk de Keuzehulp (pdf)

Articles Category

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO